signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej




GIMP w praktyce (kliknięcie przeniesie cię o poziom wyżej)
Śnieg w GIMP-ie

 


Bardzo często na różnych grupach dyskusyjnych poświęconych grafice, gdy nadchodzi zima spotykamy się z problemem wykonania śniegu w programie graficznym. Niewiele jest jednak w sieci artykułów opisujących w jaki sposób uzyskać na ekranie monitora śnieżny puch. Oczywiście możemy posłużyć się zeskanowaną fotografią ze śniegiem, ale nie zawsze efekt jaki możemy dzięki temu uzyskać odpowiada naszym oczekiwaniom.

Postaram sie więc krok po korku opisać jak za pomocą GIMP'a wykonać śnieżne zaspy. Posłuże się GIMP'em w wersji 1.3.17 , więc jeśli posiadasz GIMP'a w wersji 1.2.X sposób postępowania powinien być bardzo podobny (patrz nawiasy w kolorze czerwonym).

1. Pierwszą czynnością jest ustalenie gdzie powinien znajdować się nasz śnieg. Od tego będzie zależał jego kształt oraz odcień jakiego użyjemy. Moją zaspę postaram się położyć na belce z menu nawigacyjnym przykładowej witryny.

Otwieram więc plik ze wspomnianą belką, oraz tworzę nową przeźroczystą warstwę klikając na ikonie "nowej warstwy" w oknie "Warstwy/Kanały/Ścieżki/Cofnij" (Warstwy/Kanały/Ścieżki).

 

2. Z menu narzędzi wybieram pędzel, oraz maluje w miejscu gdzie docelowo znajdzie się nasza zaspa.


3. Kolejnym i chyba najistotniejszym krokiem jest wypełnienie zamalowanego na biało obszaru za pomocą filtra "filters/render/clouds/solid noise" (filtry/renderowanie/clouds/jednolity szum). Rozmiar X i Y ustawiamy w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać, ale starajmy się nie przekraczać wartości "4". Dodatkowo możemy zaznaczyć opcję turbulencja.


4. Następnie zaznaczamy nasz obiekt i dodajemy krawędzie, sprawiające wrażenie trójwymiarowości "Script-Fu/dekoracje/dodaj fazę" (w 1.2.X tak samo). Grubość otoczki ustawiamy np na "10".


5. Niewykluczone (zależy od wartości jakie wybraliśmy dla filtru renderowania chmur) że nasza zaspa przypomina raczej smołę i jest prawie czarna. Przechodzimy więc do okna brightnes-contrast z menu layers (obraz/kolory/jasność i kontrast) i rozjaśniamy nasz obiekt. Dodatkowo aby uzyskać ciekawy efekt ustawiamy za pomocą krzywych "Layers/colors/curves" (obraz/kolory/krzywe) odpowiednie wartości cieni, półtonów i świateł.


6. Pozostało nam już tylko dodać cień dla naszej zaspy "Script-Fu/Cień/Rzucany cień" (w 1.2.X tak samo), przesunąc go pod nasz obiekt i dokonać ostatecznych poprawek.

Oryginalny plik XCF.

Autorem tej porady jest Marcin Morański

 


Zapraszam do kociego serwisu!


Podstawy GIMPowania | Index pojęć

Strona główna


 

Portal signs.pl  Zasady korzystania  Ochrona prywatności  Reklama  Pomoc  Zarejestruj się!

Ważna informacja od redakcji signs.pl:
Drodzy miłośnicy Gimpa i serwisu Macieja Jezierskiego. W związku z tym, że autor zaprzestał rozwijania gimpowego serwisu informujemy, że niektóre informacje w nim zawarte (zwłaszcza odnośniki do serwisów zewnętrznych, adresy e-mail) mogą być nieaktualne.
Ze względu na popularność serwisu, który doczekał się wielu legalnych i nielegalnych kopii, zdecydowaliśmy pozostawić go na serwerze w oryginalnej formie, pochodzącej z 2005 r. Prosimy nie korzystać z adresów e-mail umieszczonych na stronach serwisu. Ani autor ani my nie odpowiadamy na przesyłane w ten sposób listy. Wstrzymane jest także przyjmowanie prac i komentarzy do gimpowej galerii.