Maska warstwy tym różni się od innych masek, że jest przypisana na stałe
do konkretnej warstwy i oddziałuje tylko na nią. Jest ona reprezentowana
przez "obrazek" o palecie 256 odcieni szarości (jak każda maska),
kolor czarny na takiej masce powoduje, że maskowana warstwa jest w tym
miejscu całkowicie przezroczysta, kolor biały sprawia, że maskowana warstwa
jest nieprzezroczysta (czyli widać oryginalną zawartość takiej warstwy),
kolory pomiędzy białym i czarnym sprawiają, że warstwa jest mniej lub
bardziej przezroczysta.
Maska warstwy ma tę zaletę, że nie ingeruje w oryginał, to znaczy, że
pierwotna warstwa, do której przypiszemy taką maskę pozostaje nienaruszona,
chyba że połączymy taką maskę z warstwą).
Pamiętajmy, że jeśli chcemy zapisać nasz obrazek wraz
z maskami warstw (które potem bedziemy mogli edytować), trzeba wybrać
XCF jako format zapisu!!!
Nic nie zastąpi przykładu, na którym jest jasno pokazane co i jak, a
więc koniec wymądrzania się, zobaczmy o czym ja w ogóle mówię.
1. Za przykład posłuży paprykowe zdjęcie, które umieściłem na warstwie
ponad tłem:


Zdjęcie pochodzi z Corel Professional Photos CD-ROM
"Sampler I"
2. Do paprykowej warstwy dodam maskę warstwy. W tym celu należy zaznaczyć
paprykę na palecie z warstwami (dostęp do niej mamy poprzez CTRL+L):
i prawym przyciskiem myszki otwieram menu dla warstwy i wybieram polecenie
Add Layer Mask (Dodaj maske warstwy):

Wyskoczy poniższe okienko:

Musimy zdecydować czy chcemy na początek by maska była wypełniona białym
kolorem (White - Full Opacity), co spowoduje, że nasza
paprykowa warstwa jest nadal nieprzezroczysta, jak na początku (ja wybrałem
właśnie tę opcję):

Lub zdecydujemy żeby maska była wypełniona czarnym kolorem (Black
- Full Transparency), co spowoduje, że nasza paprykowa warstwa stanie
się natychmiast całkowicie przezroczysta i będziemy widzieli tło, które
znajduje się poniżej tej warstwy, dopiero jak będziemy malować po masce
kolorem białym, wtedy pokaże się warstwa paprykowa:

A ostatnia opcja z okienka dialogowego Add Mask Options, Layer's
Alpha Channel spowoduje, że przezroczystość każdego piksela warstwy
maskowanej zostanie zmapowana do wartości w odcieniach szarości i odzwierciedlona
na dodanej masce warstwy (w przypadku powyższej warstwy paprykowej efekt
będzie ten sam co pierwsza opcja White - Full Opacity).
3. Teraz możemy zacząć malować na naszej masce, ale by móc to robić klikamy
na ikonce maski, która pojawi się na palecie warstw tuż obok ikonki maskowanej
warstwy.
Możemy używać dowolnych narzędzi, do malowania i selekcji. Ja namalowałem
pędzlem koloru czarnego napis PAPRYKA. Tam gdzie widnieje napis prześwituje
białe tło (warstwa paprykowa stała się całkowicie przezroczysta w tym
miejscu):

Jeżeli mając już tę maskę zapragniemy pomalować na samej warstwie a nie
na masce, to kliknijmy na ikonce maskowanej warstwy.
W każdej chwili możemy pozbyć się maski warstwy wybierając polecenie
Delete Layer Mask (skasuj maskę warstwy).
Jeśli chcemy pracować na podglądzie samej maski to wystarczy na jej ikonie
kliknąć z wciśniętym równocześnie klawiszem ALT (jeszcze raz klikniemy
a wrócimy do poprzedniego stanu):
 
Jeżeli chcemy zobaczyć samą warstwę bez maski to wystarczy kliknąć ikonę
warstwy i równocześnie przytrzymać klawisz CTRL (jeszcze raz klikamy tak
samo, by wyjść z tego podglądu)..
Żeby móc zastosować jakiś efekt do tak zmodyfikowanej warstwy to musimy
połączyć maskę warstwy z samą warstwą poleceniem Apply
Layer Mask (pamiętajmy, że po takiej operacji warstwa traci na zawsze
zamaskowane piksele). Ja złączyłem maskę z warstwą i dodałem cień:

4. Jeśli chcemy by napis PAPRYKA był wypełniony paprykami a nie wycięty
z nich to w masce warstwy stosujemy polecenie Image/Colors/Invert:


5. Dobrym pomysłem jest stworzyć z maski warstw selekcję poleceniem Mask
to Selection i zapisać sobie ją do osobnego kanału poleceniem Select/Save
to Channel, dzięki czemu, w każdej chwili będziemy mogli bez większych
ceregieli zmienić szybko pozycję napisu na warstwie. W tym celu kasujemy
starą maskę warstw, robimy nową i poleceniem Channel to Selection uaktywniamy
selekcję paprykowego napisu i przemieszczamy ją w dowolne miejsce trzymając
klawisz ALT (by nie przemieszczać selekcji z pikselami), a potem zalewamy
odpowiednim kolorem (białym, czarnym, bądź jakimś szarym):

6. Maski warstw nadają się świetnie do robienia płynnego przenikania
jednej warstwy w drugą. Po prostu na masce robimy gradient (jaki potrzebujemy,
ja użyłem liniowego). Przypominam kolor czarny powoduje 100% przezroczystość
maskowanj warstwy a kolor biały 100% nieprzezroczystość, kolory pośrednie
tworzą półprzezroczyste obszary:


Poniżej zamiast białego tła dałem zdjęcie sympatycznej żaby.
Zauważcie, że jeśli gradient przechodzi z koloru czarnego do białego
na krótkim odcinku, to przejście pomiędzy warstwą papryki i żabą jest
bardziej wyraźne:
Jeśli gradient jest bardziej rozwlekły to przejście pomiędzy obiema warstwami
jest bardziej rozmyte:

Zdjęcie żaby pochodzi z Corel Professional Photos
CD-ROM "Sampler I"
|