Kubełek
|
|||
Kubełek służy do wypełniania kolorem lub teksturą wybranych obszarów (np. selekcji). 1. Gdy dwukrotnie klikniemy kubełek , to uzyskamy dostęp do jego opcji: 2. Kubełkiem możemy wypełnić np. selekcję jednolitym kolorem pierwszoplanowym lub kolorem tła (FG Color Fill lub BG Color Fill) lub wypełnić wybraną teksturą (Pattern Fill):
3. Opcja Opacity odpowiada za stopień przezroczystości wypełnienia. Opcja Mode odpowiada za sposób mieszania pikseli (z tym parametrem poeksperymentujcie sobie sami). Przykład: poniższą selekcję wypełnimy kolorem zielonym ale chcemy by te żółte bazgroły były widoczne: Ustawiamy Opacity na 50 (im niższa będzie wartość Opacity tym bardziej przezroczyste będzie wypełnienie): I zalewamy kolorem selekcję:
4. Opcja Sample Merged powoduje że narzędzie działa poprzez wszystkie warstwy: Przykład: na warstwie Background mamy koło wypełnione teksturą. Warstwa New Layer będąca wyżej jest pusta, chcemy zalać ją teksturą (może być też jednolity kolor) tak, by koło na warstwie poniżej było widoczne: Wybieramy teksturę (jak się robi teksturę jest opisane w rozdziale Tworzymy własną teksturę) i kubełkiem klikamy w biały obszar:
Jak widzimy warstwa Background pozostała nietknięta a na warstwie New Layer mamy teksturę:
5. Opcja Threshold działa podobnie jak w przypadku magicznej różczki do selekcji. Poniższy listek chcemy zalać np. kolorem zielonym:
Po powiększeniu fragmentu listka, możemy zauważyć na styku zielonego wypełnienia i czarnej krawędzi jasne pojedyncze piksele, co jest oczywiście niepożądane:
Cofnijmy w takim razie wypełnienie i opcję Threshold z wartości 15 ustawmy na np. 74, to spowoduje, że kubełek będzie brał pod uwagę szersze spektrum podobieństwa między pikselami:
Wypełnijmy raz jeszcze nasz liść i przy krawędziach nie powinno już być niechcianych pikseli:
I jeszcze jeden przykład. Liść zielony dostał wysypki i chcemy zmienić jego kolor na niebieski. Przy wartości Threshold zbyt małej, ciemne plamki pozostaną, gdy ją zwiększymy, cały liść stanie się niebieski:
|
Interface GIMP'a i podstawowe narzędzia w akcji
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |