![]() |
|||
Ścieżki (krzywe Beziera)
|
|||
Narzędzie ścieżek 1. Ścieżkę rysujemy, tak jak się to robi w jakimkolwiek programie wektorowym, poprzez dodawanie nowych węzłów. 2. Dodatkowe funkcje dotyczące ścieżek znajdują się w palecie Paths (Ścieżki) do której mamy dostęp poprzez menu obrazka/Layers/Layers,Channels & Paths... Klikając na ścieżce dwukrotnie, możemy nadać jej dowolną nazwę: W górnej części palety mamy cztery narzędzia:
W dolnej części palety jest sześć opcji dotyczących ścieżek:
3. Aby odjąć od ścieżki węzeł, wybieramy 4. Wybierzmy 5. Teraz chcemy przesumąć węzeł w prawo. Nadal mamy wybrane narzędzie
6. Dodajmy węzeł w górnej części ścieżki. Wybieramy 7. Wybieramy ponownie 8. Gdy już wymodelujemy ścieżkę tak jak chcemy, możemy zrobić obrys.
Wybieramy odpowiedni kolor i kształt pędzla a następnie z palety ścieżek
wybieramy Stroke Path (Obrysuj Ścieżkę) 9. Możemy też zmienić istniejącą selekcję w ścieżkę. W tym celu wybieramy
z palety Path (Ścieżki) opcję Selection to Path Poniżej selekcja w kształcie okręgu została zamieniona w ścieżkę: 10. Po wymodelowaniu tej ścieżki można ją obrysować
11. Ścieżki świetnie nadają się do pomocy w szparowaniu (wycinaniu) jakiegoś obiektu z tła (dotyczy to obiektów o dość prostych kształtach, bo jeśli mamy do czynienia z włosami, to nie obejdziemy się bez innych narzędzi do maskowania). Z poniższego zdjęcia trzeba wyciąć samolot. Powiecie, czemu nie użyć tutaj magicznej różdżki do kolorów? Dlatego jej nie użyjemy bo samolot też ma odcienie niebieskiego, poza tym ścieżka zapewni nam gładkie krawędzie:
12. Wybieramy 13. Gdy już obiekt jest obrysowany a ścieżka ma pożądany kształt, to
należy ją zmienić 14. Ze ścieżki tworzy się tzw. pływającą selekcję (Floating Selection) menu obrazka/Select/Float lub SHIFT+CTRL+L, w palecie Layers powinniśmy ujrzeć taką sytuację: 15. Należy kliknąć 16. Mając już wyszparowany samolot, można z nim robić co się chce. Ja dodałem cień i jednolite tło: 16. Klikając dwukrotnie na ikonę Feather (Wtapianie) - domyślnie wyłączona (jak działa wtapianie można zobaczyć w dziale Selekcja prostokątna punkt 9) i Antialiasing domyślnie włączony (wygładza krawędzie). |
Interface GIMP'a i podstawowe narzędzia w akcji
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |