Selekcje, maski, kanały alfa
|
|||
Niektórzy z Was mogą mieć mętlik w głowach z powodu zastanawiania się co jest selekcją a co maską. Aby rozwiać te wątpliwości powiem tak: selekcja to po prostu maska i na odwrót, maska jest selekcją (w niektórych programach np. w Corel PhotoPaint nie istnieje pojęcie selekcji tylko po prostu maska i narzędzia do tworzenia masek). Czyli np. selekcja prostokątna to nic innego jak maska prostokątna. Wszystkie piksele obrazka objęte maską, mogą być poddawane edycji a pozostałe są chronione przed zmianami. Miejsce służące do przechowywania masek nazywamy kanałem alfa. Każda maska może być zapisana do oddzielnego kanału alfa i użyta powtórnie, bez ponownego jej tworzenia. Kanał alfa może też odpowiadać za przezroczystość warstwy czy całego obrazka. Kanał alfa ma postać 8 bitową czyli przechowuje informacje w odcieniach szarości (czarny kolor to całkowita nieprzezroczystość obszaru a biały całkowita przezroczystość, pośrednie odcienie definiują półprzezroczystości). Uwaga: 1. Selekcje (maski) możemy tworzyć na wiele sposobów: 2. Gdy już mamy utworzoną selekcję (maskę), możemy z nią robić wiele różnych rzeczy. Pozycja Select z menu obrazka zawiera dość sporo poleceń dotyczących selekcji (masek): Invert - zmienia w selekcję obszar, który do tej pory był poza nią, a obszar, który był do tej pory selekcją już do niej nie należy. None (CTRL+SHIFT+A) - usuwa aktywną selekcję z obrazka. Float - tworzy z maski selekcję pływającą tzw. Floating Selection (więcej o nich przeczytacie w rozdziale "Warstwy i selekcje pływające" lub "Wszystko o wycinaniu, kopiowaniu i wklejaniu") Aby pokazać jak działają polecenia Feather, Sharpen, Shrink, Grow, Border - stworzyłem selekcje prostokątne i wypełniałem je kolorem czarnym, by efekt był bardziej widoczny: Feather - rozmywa brzegi selekcji na zewnątrz i do środka o zadaną ilość pikseli: Sharpen - wyostrza brzegi selekcji np. po użyciu polecenia Feather (nie polecam takiego tworzenia np. przycisków z zaokrąglonymi brzegami, czytajcie dalej a zobaczycie jak się to robi): Shrink - pomniejsza selekcję o zadaną ilość pikseli: Grow - powiększa selekcję o zadaną ilość pikseli: Border - tworzy z selekcji ramkę o zadanej szerokości: To Path - zmienia selekcję w ścieżkę (więcej o ścieżkach w rozdziale "Ścieżki (krzywe Beziera)") Polecenia By Color i Save to Channel są opisane w punkcie 3.
3. W tym punkcie zajmiemy się kanałami alfa, które obrosły wieloma legendami. Za przykładowy obrazek do ćwiczeń posłużą nam piękne kwiatki: Na początek utwórzmy selekcję zawierającą wszystkie obszary o kolorze
czerwonym. Można posłużyć się magiczną różdżką, lub tak jak ja tu zademonstruję,
poleceniem By Color z menu Select. Po użyciu tej komendy
wyskoczy okienko dialogowe jak poniżej (na początku podgląd jest cały
czarny). Wybieramy suwakiem wartość Fuzziness Threshold decydującą o podobieństwie
kolorystycznym pikseli (wyższa wartość pozwoli nam uniknąć samotnych pikseli
o trochę innym odcieniu). Kursorem wybieramy pożądany kolor z obrazka
i na podglądzie kolorem białym będzie pokazana nasza selekcja
Mamy już obięte selekcją płatki kwiatków, więc możemy na przykład zmienić ich kolor i dorysować paski:
OK mamy pomalowane nasze kwiatki, ale chcielibyśmy zapisać sobie na później naszą selekcję. W tym celu z menu Select wybieramy polecenie Save to Channel - selekcja została zapisana. W palecie Layers, Channels & Paths (CTRL+L) w zakładce Channels możemy zobaczyć zapisaną selekcję: Zróbmy to samo dla trawki i łodyg, za pomocą magicznej różdżki lub poleceniem By Color zaznaczmy kolor zielony i zapiszmy tak powstałą selekcję (Save to Channel). Możemy nazwać sobie nasze zapisane selekcje klikając dwa razy ich dotychczasowe nazwy: Teraz by przywrócić zapisane selekcje wystarczy żaznaczyć kanał w którym zapisana jest selekcja i wcisnąć guzik Channel to Selection , jeśli chcemy stworzyć jedną selekcję z wielu zapisanych w kanałach to wystarczy po kolei zaznaczać kanały i trzymając klawisz SHIFT naciskać guzik . Poniższy rysunek pokazuje taką sytuację, z kanału "trawka i łodygi" oraz "płatki kwiatków" powstała jedna selekcja, którą jeśli mamy ochotę, również można zapisać do kanału alfa: Mając zapisaną selekcję w kanale alfa, możemy poddać ją edycji. Chcemy na przykład zmienić trochę kanał "płatki kwiatków". By wygodnie nam było modyfikować taki kanał, to należy ukryć wszystkie warstwy i kanały kotorów (Red, Green, Blue), a "uwidocznić" kanał z płatkami, służą do tego ikonki oka na palecie warstw i kanałów (klikamy na oku i ukrywamy warstwę, kanał, klikamy tam gdzie nie ma oka to "uwidaczniamy" kanał lub warstwę):
Powinniśmy zobaczyć sam kanał z płatkami, jest to po prostu 8 bitowy (odcienie szarości) obrazek: Oczywiście na kanale możemy wykonywać wszystkie czynności co na zwykłym obrazku, np używać selekcji, malować, uzywać filtrów. Akurat magiczną pałeczką zaznaczyłem białe płatki: I kolorem szarym dodałem cień: Teraz "uwidaczniam" wszystkie warstwy (w tym przypadku jedyną Background) i wszystkie kanały kolorów (Red, Green, Blue), a chowam kanał płatków:
Kanał płatków przekształcam w selekcję poleceniem Channel to Selection : I zalewam płatki np. kolorem czerwinym. Zauważcie, że tam gdzie na kanale płatków był kolor szary, to czerwień nie zalała płatka w 100%: 4. Quick mask jest trybem szybkiego tworzenia maski. Cały obrazek pokrywa się warstwą, domyślnie czerwoną i można albo modyfikować istniejącą selekcję lub tworzyć nową: Kolor i przezroczystość warstwy Quick mask można edytować przez dwukrotne kliknięcie guzika Quick mask:
Gdy malujemy kolorem białym (warstwa Quick mask robi się przezroczysta) to powstanie selekcja o największej sile działania, gdy malujemy czarnym (warstwa Quick mask barwi się na kolor czerwony , bądź inny zdefiniowany) to obszar będzie wykluczony z selekcji, a gdy zastosujemy malowanie kolorem szarym (warstwa Quick mask barwi się na kolor pośredni) to obszar selekcji będzie półprzezroczysty: Klikamy na guzik trybu normalnego i otrzymujemy selekcję: A tak działa nasza selekcja:
5. A tu opiszę polecenia dotyczące selekcji, które są zawarte w menu
obrazka, pozycja Distres Selection - tworzy postrzępione lub inne dziwne kształty z naszej selekcji: Fade Outline - wycina fragment obrazka zaznaczony selekcją i rozmywa krawędzie: Round - powoduje zaokrąglenie brzegów aktywnej selekcji. Poniżej zastosowałem wartość Relative Radius (czyli promień tego zaokrąglenia) równą 1, mniejsza wartość - to mniejsze zaokrąglenie, większa wartość to większe zaokrąglenie brzegów:
To Brush - tworzy pędzel z naszej selekcji To Image - tworzy nowy obrazek z selekcji |
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |