signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej




GIMP w praktyce (kliknięcie przeniesie cię o poziom wyżej)
Selekcje, maski, kanały alfa

 

Niektórzy z Was mogą mieć mętlik w głowach z powodu zastanawiania się co jest selekcją a co maską. Aby rozwiać te wątpliwości powiem tak: selekcja to po prostu maska i na odwrót, maska jest selekcją (w niektórych programach np. w Corel PhotoPaint nie istnieje pojęcie selekcji tylko po prostu maska i narzędzia do tworzenia masek). Czyli np. selekcja prostokątna to nic innego jak maska prostokątna.

Wszystkie piksele obrazka objęte maską, mogą być poddawane edycji a pozostałe są chronione przed zmianami.

Miejsce służące do przechowywania masek nazywamy kanałem alfa. Każda maska może być zapisana do oddzielnego kanału alfa i użyta powtórnie, bez ponownego jej tworzenia.

Kanał alfa może też odpowiadać za przezroczystość warstwy czy całego obrazka.

Kanał alfa ma postać 8 bitową czyli przechowuje informacje w odcieniach szarości (czarny kolor to całkowita nieprzezroczystość obszaru a biały całkowita przezroczystość, pośrednie odcienie definiują półprzezroczystości).

Uwaga:
Kanały alfa z maskami są zapisywane przez GIMPa tylko w formacie gimpowym czyli xcf.

1. Selekcje (maski) możemy tworzyć na wiele sposobów:
a. za pomocą narzędzi ,
b. poprzez zmianę obrysu obiektów znajdujących się na warstwach - poleceniem Alpha to Selection,
c. za pomocą trybu Quick Mask (szybkiej maski),
d. polecenie z menu obrazka Select/All (CTRL+A) tworzy selekcję o rozmiarze całego obrazka,
e. polecenie z menu obrazka Select/By Color tworzy selekcję z obszarów o określonym kolorze (podobnie jak magiczna różdżka).

2. Gdy już mamy utworzoną selekcję (maskę), możemy z nią robić wiele różnych rzeczy.

Pozycja Select z menu obrazka zawiera dość sporo poleceń dotyczących selekcji (masek):

Invert - zmienia w selekcję obszar, który do tej pory był poza nią, a obszar, który był do tej pory selekcją już do niej nie należy.

None (CTRL+SHIFT+A) - usuwa aktywną selekcję z obrazka.

Float - tworzy z maski selekcję pływającą tzw. Floating Selection (więcej o nich przeczytacie w rozdziale "Warstwy i selekcje pływające" lub "Wszystko o wycinaniu, kopiowaniu i wklejaniu")

Aby pokazać jak działają polecenia Feather, Sharpen, Shrink, Grow, Border - stworzyłem selekcje prostokątne i wypełniałem je kolorem czarnym, by efekt był bardziej widoczny:

Feather - rozmywa brzegi selekcji na zewnątrz i do środka o zadaną ilość pikseli:

Sharpen - wyostrza brzegi selekcji np. po użyciu polecenia Feather (nie polecam takiego tworzenia np. przycisków z zaokrąglonymi brzegami, czytajcie dalej a zobaczycie jak się to robi):

Shrink - pomniejsza selekcję o zadaną ilość pikseli:

Grow - powiększa selekcję o zadaną ilość pikseli:

Border - tworzy z selekcji ramkę o zadanej szerokości:

To Path - zmienia selekcję w ścieżkę (więcej o ścieżkach w rozdziale "Ścieżki (krzywe Beziera)")

Polecenia By Color i Save to Channel są opisane w punkcie 3.

 

3. W tym punkcie zajmiemy się kanałami alfa, które obrosły wieloma legendami.

Za przykładowy obrazek do ćwiczeń posłużą nam piękne kwiatki:

Na początek utwórzmy selekcję zawierającą wszystkie obszary o kolorze czerwonym. Można posłużyć się magiczną różdżką, lub tak jak ja tu zademonstruję, poleceniem By Color z menu Select. Po użyciu tej komendy wyskoczy okienko dialogowe jak poniżej (na początku podgląd jest cały czarny). Wybieramy suwakiem wartość Fuzziness Threshold decydującą o podobieństwie kolorystycznym pikseli (wyższa wartość pozwoli nam uniknąć samotnych pikseli o trochę innym odcieniu). Kursorem wybieramy pożądany kolor z obrazka i na podglądzie kolorem białym będzie pokazana nasza selekcja
(Sekcja Selection Mode pozwala nam zamieniać [Replace], dodawać [Add], odejmować [Subtract] i tworzyć część wspólną [Intersect] selekcji z kolorów, kształt selekcji na bieżąco jest pokazywany na podglądzie):


Gdy jesteśmy zadowoleni z selekcji możemy zamknąć to okienko.

Mamy już obięte selekcją płatki kwiatków, więc możemy na przykład zmienić ich kolor i dorysować paski:

OK mamy pomalowane nasze kwiatki, ale chcielibyśmy zapisać sobie na później naszą selekcję. W tym celu z menu Select wybieramy polecenie Save to Channel - selekcja została zapisana. W palecie Layers, Channels & Paths (CTRL+L) w zakładce Channels możemy zobaczyć zapisaną selekcję:

Zróbmy to samo dla trawki i łodyg, za pomocą magicznej różdżki lub poleceniem By Color zaznaczmy kolor zielony i zapiszmy tak powstałą selekcję (Save to Channel). Możemy nazwać sobie nasze zapisane selekcje klikając dwa razy ich dotychczasowe nazwy:

Teraz by przywrócić zapisane selekcje wystarczy żaznaczyć kanał w którym zapisana jest selekcja i wcisnąć guzik Channel to Selection , jeśli chcemy stworzyć jedną selekcję z wielu zapisanych w kanałach to wystarczy po kolei zaznaczać kanały i trzymając klawisz SHIFT naciskać guzik . Poniższy rysunek pokazuje taką sytuację, z kanału "trawka i łodygi" oraz "płatki kwiatków" powstała jedna selekcja, którą jeśli mamy ochotę, również można zapisać do kanału alfa:

Mając zapisaną selekcję w kanale alfa, możemy poddać ją edycji. Chcemy na przykład zmienić trochę kanał "płatki kwiatków". By wygodnie nam było modyfikować taki kanał, to należy ukryć wszystkie warstwy i kanały kotorów (Red, Green, Blue), a "uwidocznić" kanał z płatkami, służą do tego ikonki oka na palecie warstw i kanałów (klikamy na oku i ukrywamy warstwę, kanał, klikamy tam gdzie nie ma oka to "uwidaczniamy" kanał lub warstwę):

Powinniśmy zobaczyć sam kanał z płatkami, jest to po prostu 8 bitowy (odcienie szarości) obrazek:

Oczywiście na kanale możemy wykonywać wszystkie czynności co na zwykłym obrazku, np używać selekcji, malować, uzywać filtrów.

Akurat magiczną pałeczką zaznaczyłem białe płatki:

I kolorem szarym dodałem cień:

Teraz "uwidaczniam" wszystkie warstwy (w tym przypadku jedyną Background) i wszystkie kanały kolorów (Red, Green, Blue), a chowam kanał płatków:

Kanał płatków przekształcam w selekcję poleceniem Channel to Selection :

I zalewam płatki np. kolorem czerwinym. Zauważcie, że tam gdzie na kanale płatków był kolor szary, to czerwień nie zalała płatka w 100%:

4. Quick mask jest trybem szybkiego tworzenia maski. Cały obrazek pokrywa się warstwą, domyślnie czerwoną i można albo modyfikować istniejącą selekcję lub tworzyć nową:

Kolor i przezroczystość warstwy Quick mask można edytować przez dwukrotne kliknięcie guzika Quick mask:

Gdy malujemy kolorem białym (warstwa Quick mask robi się przezroczysta) to powstanie selekcja o największej sile działania, gdy malujemy czarnym (warstwa Quick mask barwi się na kolor czerwony , bądź inny zdefiniowany) to obszar będzie wykluczony z selekcji, a gdy zastosujemy malowanie kolorem szarym (warstwa Quick mask barwi się na kolor pośredni) to obszar selekcji będzie półprzezroczysty:

Klikamy na guzik trybu normalnego i otrzymujemy selekcję:

A tak działa nasza selekcja:
Tam gdzie malowaliśmy kolorem białym gumka wyciera do czysta nasze kwiatki, a tam gdzie używaliśmy szarego, kwiatki nie całkiem się wytarły.

5. A tu opiszę polecenia dotyczące selekcji, które są zawarte w menu obrazka, pozycja
Script-Fu/Selection:

Distres Selection - tworzy postrzępione lub inne dziwne kształty z naszej selekcji:

Fade Outline - wycina fragment obrazka zaznaczony selekcją i rozmywa krawędzie:

Round - powoduje zaokrąglenie brzegów aktywnej selekcji. Poniżej zastosowałem wartość Relative Radius (czyli promień tego zaokrąglenia) równą 1, mniejsza wartość - to mniejsze zaokrąglenie, większa wartość to większe zaokrąglenie brzegów:

To Brush - tworzy pędzel z naszej selekcji

To Image - tworzy nowy obrazek z selekcji


Zapraszam do kociego serwisu!


Podstawy GIMPowania | Index pojęć

Strona główna


Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.

Portal signs.pl  Zasady korzystania  Ochrona prywatności  Reklama  Pomoc  Zarejestruj się!

Ważna informacja od redakcji signs.pl:
Drodzy miłośnicy Gimpa i serwisu Macieja Jezierskiego. W związku z tym, że autor zaprzestał rozwijania gimpowego serwisu informujemy, że niektóre informacje w nim zawarte (zwłaszcza odnośniki do serwisów zewnętrznych, adresy e-mail) mogą być nieaktualne.
Ze względu na popularność serwisu, który doczekał się wielu legalnych i nielegalnych kopii, zdecydowaliśmy pozostawić go na serwerze w oryginalnej formie, pochodzącej z 2005 r. Prosimy nie korzystać z adresów e-mail umieszczonych na stronach serwisu. Ani autor ani my nie odpowiadamy na przesyłane w ten sposób listy. Wstrzymane jest także przyjmowanie prac i komentarzy do gimpowej galerii.