signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej




GIMP w praktyce (kliknięcie przeniesie cię o poziom wyżej)
Jak tworzyć gify animowane i statyczne, a także jak uzyskać przezroczystość?

 

Uwaga:

Przed przystąpieniem do nauki bardzo ważna informacja.
GIMP pod Windowsem nie jest wyposażony w obsługę GIFów ani TIFFów z kompresją LZW.

Dostępne są trzy plug-iny (gif.exe, gifload.exe, tiff.exe) dla GIMP-a 1.2 a tu dla GIMP-a 1.2.3. Trzeba je przekopiować do folderu zawierającego inne pluginy GIMP-a (dotyczy wersji dla Windows). Standardowo jest to folder GIMP\plug-ins. Należy także usunąć stamtąd plik tiff_nolzw.exe. Po ponownym uruchomieniu programu będziemy mieli możliwość odczytywania i zapisywania GIFów (w tym również animowanych) i TIFFów (kompresowanych metoda LZW, bo te bez kokompresji są czytane nawet bez nowego pluginu).
Najlepiej od razu ściągnąć też łatkę do samego programu (plik gimp.exe dla GIMP-a 1.2) ze strony: http://www.signs.pl/download.php?dcategory=Uaktualnienia&sortby= i skopiować go do katalogu gimp\bin (nadpisać już istniejacy plik), to zapobiegnie wywalaniu się GIMPa przy zamykaniu niezapisanych obrazków).

GIFy można zapisywać na 100% ale nie wybierajcie z listy rozszerzenia (jest wyszarzone) tylko piszcie nazwę pliku i odpowiednie rozszerzenie - nazwa.gif a program sam zapisze plik w odpowiednim formacie.

 

Po tym wstępie możemy zabrać się do roboty. Stworzymy prosty animowany banner.

Pamiętajcie by pracę zapisać w formacie GIMPa xcf i jako RGB (konwersję na gifa wykonujemy na samym końcu), dzięki temu oryginał bedzie zawsze miał najwyzszą jakość.

1. Stwórzmy nowy obrazek o rozmiarach bannera 468x60 pikseli

2. Kolejne klatki animacji są po prostu kolejnymi warstwami obrazka, warstwa Background jest pierwszą klatką naszego bannera. Zrobię 5 klatek:

Background - pierwsza klatka:

Frame_02 - druga klatka:

Frame_03 - trzecia klatka:

Frame_04 - czwarta klatka:

Frame_05 - piąta klatka:


3. Mamy już wszystkie klatki ale jeszcze została najważniejsza rzecz jaką jest określenie czasu trwania wyświetlania poszczególnych klatek, oraz jak mają się pojawiać (czy zawartość klatki ma być dodawana do poprzedniej, czy ma ją zastępować).

Czas wyrażamy w milisekundach (ms). 100 ms to 0,1 sekundy czyli 1000 ms to 1 sekunda.

Sposób pojawiania się klatek określa wpis replace i combine.
Replace - zastępowanie poprzedniej klatki bieżącą.
Combine - dołącza bieżącą klatke do poprzedniej.
Zawsze określajcie czas i sposób zastępowania klatek, a unikniecie przykrych niespodzianek!

Wszystkie te parametry wpisujemy w nawiasach za nazwą warstwy tak jak poniżej.

W naszym przykładzie 4 pierwsze klatki będa wyświetlane 1 sekundę a ostatnia 2 sekundy, pierwsze 4 klatki będą do siebie dodawane a piąta klatka będzie je wszystkie zastępować, pierwsza klatka nawet gdy nie zdefiniujemy tego, zawsze zastępuje ostatnią.

Czyli powinniśmy tak nazywać nasze warstwy (bez spacji) jak poniżej:

Background(1000ms)(replace)
Frame_02(1000ms)(combine)
Frame_03(1000ms)(combine)
Frame_04(1000ms)(combine)
Frame_05(2000ms)(replace)

4. Możemy obejrzeć sobie naszą animację przed jej zapisaniem wybierając filtr Animation Playback (Filters/Animation/Animation Playback) i ewentualnie skorygować czasy dla poszczególnych klatek:


5. Gdy jesteśmy zadowoleni zmieniamy paletę kolorów na indeksowaną (ALT+I), ja użyłem 256 kolorów bez ditheringu (No Color Dithering):

6. Możemy teraz zoptymalizować naszą animację filtrem Animation Optimize (Filters/Animation/Animation Optimize), usuniemy w ten sposób powtarzające się piksele.

A oto efekt optymalizacji, możemy zauważyć, że klatka pierwsza i ostatnia pozostały bez zmian, a z klatek 2,3 i 4 zostały usunięte powtarzające się piksele (ponieważ zawartość tych klatek dodajemy do pierwszej - combine), dzięki czemu nasza animacja zajmie mniej miejsca:

Background - pierwsza klatka:

Frame_02 - druga klatka:

Frame_03 - trzecia klatka:

Frame_04 - czwarta klatka:

Frame_05 - piąta klatka:

7. Teraz zapisujemy naszego gifa. Nazywamy go jakoś i jak wspominałem na początku nie szukajmy na liście rozszerzeń formatu gif tylko napiszmy nazwę, kropkę i rozszerzenie gif, klikamy OK i wyskoczy nam okienko dające możliwość albo złączenia wszystkich warstw (to nas nie interesuje), lub zapisania obrazka jako animacji - Save as Animation (wybieramy właśnie tę opcję):

Klikamy Export i wyskakuje kolejne okienko Save as GIF możemy dodać progresywne pojawianie się obrazka (Interlace), komentarz (GIF Comment), czy animacja ma trwać wieczność (Loop forever), i jak mają zachowywać się niezdefiniowane klatki (jak długo mają trwać i jak się pojawiać) dlatego zalecam, by przed zapisywaniem gif'ów definiować w nazwie warstwy, czas i sposób pojawiania się klatek:

8. A oto efekt końcowy, banner zoptymalizowany około 20KB (może miałby mniej gdybym zmniejszył paletę kolorów):

A poniżej banner nieoptymalizowany (ma nadmiar pikseli), nie różni się wizualnie właściwie niczym ale waży około 37KB:

A tu jest plik źródłowy xcf tego bannera.

9. Jak poprawnie tworzyć przezroczystość GIFa?

Przedstawię to na przykładzie napisu GIMP, który ma kolor czarny i chcemy by dobrze wyglądał na tle o kolorze FFCC00 (RGB 255,204,0).

Pewnie większość z Was utworzyłaby przezroczysty plik, napisała GIMP, zmieniła paletę kolorów na indeksowaną (ALT+I) i zapisała to jako GIF. Prawda?

I wyjdzie nam napis postrzępiony, jednym słowem ohyda (patrz poniżej):

A należy zrobić tak:

Tworzymy napis na warstwie powyżej warstwy Background, warstwę Background kasujemy z palety warstw i na takim tle, na jakim ma być umieszczony nasz GIF, różdżką (lub select/By Color) zaznaczamy tło (wartość Threshold = 15):

i kasujemy zaznaczone tło (CTRL+K), otrzymamy czarny napis z krawędziami na których zostały też piksele w kolorze pośrednim między czarnym a tłem (na powiększeniu po prawej widać to lepiej):

A na dole zestawienie, po lewej ten ohydny postrzępiony GIF a po prawej robiony tym drugim sposobem (piękny i gładki):

 


Zapraszam do kociego serwisu!


Podstawy GIMPowania | Index pojęć

Strona główna


Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.

Portal signs.pl  Zasady korzystania  Ochrona prywatności  Reklama  Pomoc  Zarejestruj się!

Ważna informacja od redakcji signs.pl:
Drodzy miłośnicy Gimpa i serwisu Macieja Jezierskiego. W związku z tym, że autor zaprzestał rozwijania gimpowego serwisu informujemy, że niektóre informacje w nim zawarte (zwłaszcza odnośniki do serwisów zewnętrznych, adresy e-mail) mogą być nieaktualne.
Ze względu na popularność serwisu, który doczekał się wielu legalnych i nielegalnych kopii, zdecydowaliśmy pozostawić go na serwerze w oryginalnej formie, pochodzącej z 2005 r. Prosimy nie korzystać z adresów e-mail umieszczonych na stronach serwisu. Ani autor ani my nie odpowiadamy na przesyłane w ten sposób listy. Wstrzymane jest także przyjmowanie prac i komentarzy do gimpowej galerii.