Jak tworzyć gify animowane i statyczne,
a także jak uzyskać przezroczystość?
|
||||||
Po tym wstępie możemy zabrać się do roboty. Stworzymy prosty animowany banner. Pamiętajcie by pracę zapisać w formacie GIMPa xcf i jako RGB (konwersję na gifa wykonujemy na samym końcu), dzięki temu oryginał bedzie zawsze miał najwyzszą jakość. 1. Stwórzmy nowy obrazek o rozmiarach bannera 468x60 pikseli 2. Kolejne klatki animacji są po prostu kolejnymi warstwami obrazka, warstwa Background jest pierwszą klatką naszego bannera. Zrobię 5 klatek: Background - pierwsza klatka: Frame_02 - druga klatka: Frame_03 - trzecia klatka: Frame_04 - czwarta klatka: Frame_05 - piąta klatka:
Czas wyrażamy w milisekundach (ms). 100 ms to 0,1 sekundy czyli 1000 ms to 1 sekunda. Sposób pojawiania się klatek określa wpis replace
i combine. Wszystkie te parametry wpisujemy w nawiasach za nazwą warstwy tak jak poniżej. W naszym przykładzie 4 pierwsze klatki będa wyświetlane 1 sekundę a ostatnia 2 sekundy, pierwsze 4 klatki będą do siebie dodawane a piąta klatka będzie je wszystkie zastępować, pierwsza klatka nawet gdy nie zdefiniujemy tego, zawsze zastępuje ostatnią. Czyli powinniśmy tak nazywać nasze warstwy (bez spacji) jak poniżej: Background(1000ms)(replace) 4. Możemy obejrzeć sobie naszą animację przed jej zapisaniem wybierając filtr Animation Playback (Filters/Animation/Animation Playback) i ewentualnie skorygować czasy dla poszczególnych klatek:
5. Gdy jesteśmy zadowoleni zmieniamy paletę kolorów na indeksowaną (ALT+I), ja użyłem 256 kolorów bez ditheringu (No Color Dithering): 6. Możemy teraz zoptymalizować naszą animację filtrem Animation Optimize (Filters/Animation/Animation Optimize), usuniemy w ten sposób powtarzające się piksele. A oto efekt optymalizacji, możemy zauważyć, że klatka pierwsza i ostatnia pozostały bez zmian, a z klatek 2,3 i 4 zostały usunięte powtarzające się piksele (ponieważ zawartość tych klatek dodajemy do pierwszej - combine), dzięki czemu nasza animacja zajmie mniej miejsca: Background - pierwsza klatka: Frame_02 - druga klatka: Frame_03 - trzecia klatka: Frame_04 - czwarta klatka: Frame_05 - piąta klatka: 7. Teraz zapisujemy naszego gifa. Nazywamy go jakoś i jak wspominałem na początku nie szukajmy na liście rozszerzeń formatu gif tylko napiszmy nazwę, kropkę i rozszerzenie gif, klikamy OK i wyskoczy nam okienko dające możliwość albo złączenia wszystkich warstw (to nas nie interesuje), lub zapisania obrazka jako animacji - Save as Animation (wybieramy właśnie tę opcję): Klikamy Export i wyskakuje kolejne okienko Save as GIF możemy dodać progresywne pojawianie się obrazka (Interlace), komentarz (GIF Comment), czy animacja ma trwać wieczność (Loop forever), i jak mają zachowywać się niezdefiniowane klatki (jak długo mają trwać i jak się pojawiać) dlatego zalecam, by przed zapisywaniem gif'ów definiować w nazwie warstwy, czas i sposób pojawiania się klatek: 8. A oto efekt końcowy, banner zoptymalizowany około 20KB (może miałby mniej gdybym zmniejszył paletę kolorów): A poniżej banner nieoptymalizowany (ma nadmiar pikseli), nie różni się wizualnie właściwie niczym ale waży około 37KB: A tu jest plik źródłowy xcf tego bannera. 9. Jak poprawnie tworzyć przezroczystość GIFa? Przedstawię to na przykładzie napisu GIMP, który ma kolor czarny i chcemy by dobrze wyglądał na tle o kolorze FFCC00 (RGB 255,204,0). Pewnie większość z Was utworzyłaby przezroczysty plik, napisała GIMP, zmieniła paletę kolorów na indeksowaną (ALT+I) i zapisała to jako GIF. Prawda? I wyjdzie nam napis postrzępiony, jednym słowem ohyda (patrz poniżej): A należy zrobić tak: Tworzymy napis na warstwie powyżej warstwy Background, warstwę Background kasujemy z palety warstw i na takim tle, na jakim ma być umieszczony nasz GIF, różdżką (lub select/By Color) zaznaczamy tło (wartość Threshold = 15): i kasujemy zaznaczone tło (CTRL+K), otrzymamy czarny napis z krawędziami na których zostały też piksele w kolorze pośrednim między czarnym a tłem (na powiększeniu po prawej widać to lepiej):
A na dole zestawienie, po lewej ten ohydny postrzępiony GIF a po prawej robiony tym drugim sposobem (piękny i gładki):
|
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |