Skanowanie i kolorowanie rysunków
|
|||
Czasem lepiej (i wygodniej) jest stworzyć rysunek na kartce papieru a dopiero potem wskanować go i pokolorować. Jak skanować? Jeśli rysunek ma być użyty jako grafika sieciowa lub drukowany na atramentówce czy laserze, to najlepiej wskanujmy go w rozdzielczości 200 DPI (zaraz powiem dlaczego). Jeżeli zaś rysunek ma być w przyszłości drukowany np. offsetem to lepiej od razu wskanować go w rozdzielczości 300 DPI. Wyższe rozdzielczości skanowania nie mają sensu w naszym przypadku, chyba że jesteśmy masochistami i lubimy czekać aż komputer przetworzy masę nikomu niepotrzebnych nadmiarowych pikseli. Dlaczego skanować rysunek przeznaczony do internetu w rozdzielczości 200 DPI? Dzięki takiej rozdzielczości mamy pole manewru i możemy pomniejszać obrazek do pożądanego rozmiaru. Zmniejszając rysunek zmiękczamy również krawędzie co sprawia, że linie stają się łagodniejsze i nie widać postrzępionych krawędzi. Rysunek w rozdzielczości 200 DPI posiada wystarczającą ilość pikseli by ładnie go wydrukować na plujce czy laserze (dla laserowej drukarki wystarczy nawet 150 DPI). Nie należy mylić rozdzielczości drukarki z rozdzielczością rysunku. Jeśli drukarka ma 1200 DPI nie oznacza to wcale, że nasza grafika ma być wskanowana w takiej rozdzielczości, co byłoby zresztą szaleństwem. W tym tutorialu zajmiemy się skanowaniem i kolorowaniem rysunku, narysowanego wcześniej na białej kartce papieru. 1. Skanujemy nasz rysunek. Ja skanowałem go w rozdzielczości 150 DPI (bo i tak po obróbce zamierzam go zmniejszyć, skanujemy w trybie Grayscale (odcienie szarości). Po wskanowaniu nie otrzymamy idealnie białego tła: 2. Żebyśmy mogli kolorować rysunek, należy najpierw wstępnie go obrobić. Usuniemy to szare tło zamieniając je na białe. Można zrobić to na kilka sposobów. Ja zastosowałem komendę Brightness-Contrast (jasność-kontrast) z menu Image/Color/Brightmess-Contrast. Nie ruszamy suwaka jasnosci (Brightness), używamy tylko kontrastu (Contrast). Ja użyłem akurat trzy razy pod rząd tej komendy z następującymi parametrami kontrastu: 50, 30 i na koniec jeszcze raz 30 (oczywiście w waszym przypadku mogą to być inne wartości). Pozostałe śmieci (niepotrzebne piksele) usuwamy gumką . Gdy już jesteśmy zadowoleni z efektu zamieniamy obrazek z Grayscale na RGB (menu obrazka Image/Mode/RGB lub ALT+R): Obrazek należy zapisać w formacie GIMPa czyli nazwa.xcf, dzięki czemu nie zgubimy warstw. 3. Następnie powielamy warstwę Background na której jest nasz rysunek (nie wiesz jak operować warstwami to zerknij tutaj) i mając ją zaznaczoną usuwamy z niej rysunek komendą Edit/Clear lub CTRL+K. Dlatego to tak robimy, bo chcemy by postacie, które są na rysunku, gdy je pokolorujemy, dały się bezproblemowo przenieść np. do innego pliku lub gdy chcemy dowolnie manipulowac tłem. 4. Przechodzimy na warstwę z obrazkiem i za pomocą czarodziejskiej różdżki
zaznaczamy fragmenty rysunku (wartość threshold różdżki ustawmy na około
40, by nie było jasnej obwódki z piskeli wokół rysunku), które mają być
przezroczyste (przez nie będzie widać tło), gdy zaznaczymy taki fragment
to kasujemy go CTRL+K. 5. Gdy już mamy przygotowany rysunek i pokasowaliśmy na nim niechciane piksele, robimy kopię warstwy na której on się znajduje. Na palecie warstw powinna być taka sytuacja (oczywiście możecie dowolnie nazywać wasze warstwy, ja pozostawiłem domyślne):
6. Warstwie najwyższej (w moim przypadku Background copy#2), nadajemy tryb krycia Multiply (Burn) - mnożenie, spowoduje to, że białe piksele staną się przezroczyste a czarne pozostaną widoczne (pośrednie piksele będą półprzezroczyste). Za chwilę wyjaśnię dlaczego tak robimy: 7. Warstwie obrazka leżącej bezpośrednio nad tłem nadajemy właściwość ochrony obszaru przezroczystego (Keep Transparency), ponieważ tę warstwę będziemy kolorować i nie chcemy przypadkowo zalać bądź maznąć kolorem przezroczystych obszarów: 8. Teraz kolorujemy pierwszą warstwę z rysunkiem (tę nad pustym tłem) dowolnymi narzędziami - kubełkiem (ustawmy wartość threshold na 70), pędzlem itp. Możemy śmiało mazać kolorami, bo dzięki temu, że zabezpieczyliśmy obszary przezroczyste, są one nie do zamalowania. Także nie musimy się martwić, jeśli maźniemy po jakiejś linii, bo dzięki górnej warstwie z obrazkiem, której nadaliśmy tryb krycia Multiply (mnożenia), nawet jak zamalujemy jakąś linię, to choć nie będzie jej na warstwie z kolorem, pozostanie widoczna dzięki tej wyższej warstwie:
9. Pokolorowaliśmy już warstwę do tego przeznaczoną: 10. Moglibyśmy na tym skończyć nasz tutorial, ale żeby nadać trochę plastyczności rysunkowi domalujemy trochę cieni postaciom. W tym celu utworzymy nową warstwę o nazwie Cień pomiędzy warstwą kolorową rysunku i tą z trybem Multiply, od razu nadajmy jej przezroczystość na poziomie 12 (jeśli chcemy mocniejszy cień to możemy dać wyższą wartość): 11. Cały czas będąc na warstwie Cień używamy różdżki z włączoną opcją Sample Merged (dzięki temu nie musimy przełączać się między warstwą z cieniem i kolorową by zaznaczyć interesujące nas obszary) zaznaczamy fragmenty rysunku (wartość threshold różdżki zostawiamy na około 40), cień malujemy kolorem czarnym, ale dzięki temu, że nadaliśmy warstwie przezroczystość równą 12, kolor czarny nie przysłoni nam rysunku: 12. I mamy gotowy rysunek. Zapiszmy go tak jak jest z tyloma warstwami a następnie zapiszmy pod nową nazwą do dalszej obróbki (dzięki czemu zawsze możemy powrócić do oryginału i coś pozmieniać). Teraz bedę chciał umieścić ten kolorowy rysunek w innym obrazku. Najpierw
muszę złączyć ze sobą kolorową warstwę, cień i warstwę najwyższą rysunku
tę "multiplayową". Zróbmy to w dwóch krokach, najpierw zaznaczamy
warstwę z cieniem i robimy "merge down" czyli naciskamy SHIFT+CTRL+M
(lub używamy menu warstw i wybieramy tę komedę), połączyliśmy warstwę
kolorową z warstwą cienia, teraz to samo robimy z najwyższą warstwą, zaznaczamy
ją i wciskamy SHIFT+CTRL+M. 13. Mój rysunek ma około 1000 pikseli szerokości, to jest zdecydowanie
za dużo, więc go przeskaluję do 300 pikseli na szerokość. Używam komendy
Image/Scale Image (obrazek/skaluj obrazek). 14. Naszemu kosmicie trochę się nudzi, więc przeniesiemy go do innej bajki, metodą kopiuj i wklej (nie masz zielonego pojęcia o kopiowaniu i wklejaniu, to kliknij tu by się dowiedzieć więcej). No proszę, wkleiłem naszego kosmitę na plażę i mały skurczybyk już podrywa jakąś laskę :-) : Wszystkie rysunki do strony o GIMPie powstały właśnie w ten sposób, także wszystkie ilustracje jakie znajdziecie na mojej kociej stronie są robione tą metodą.
|
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |