![]() |
|||
Skanowanie i kolorowanie rysunków
|
|||
Czasem lepiej (i wygodniej) jest stworzyć rysunek na kartce papieru a dopiero potem wskanować go i pokolorować. Jak skanować? Jeśli rysunek ma być użyty jako grafika sieciowa lub drukowany na atramentówce czy laserze, to najlepiej wskanujmy go w rozdzielczości 200 DPI (zaraz powiem dlaczego). Jeżeli zaś rysunek ma być w przyszłości drukowany np. offsetem to lepiej od razu wskanować go w rozdzielczości 300 DPI. Wyższe rozdzielczości skanowania nie mają sensu w naszym przypadku, chyba że jesteśmy masochistami i lubimy czekać aż komputer przetworzy masę nikomu niepotrzebnych nadmiarowych pikseli. Dlaczego skanować rysunek przeznaczony do internetu w rozdzielczości 200 DPI? Dzięki takiej rozdzielczości mamy pole manewru i możemy pomniejszać obrazek do pożądanego rozmiaru. Zmniejszając rysunek zmiękczamy również krawędzie co sprawia, że linie stają się łagodniejsze i nie widać postrzępionych krawędzi. Rysunek w rozdzielczości 200 DPI posiada wystarczającą ilość pikseli by ładnie go wydrukować na plujce czy laserze (dla laserowej drukarki wystarczy nawet 150 DPI). Nie należy mylić rozdzielczości drukarki z rozdzielczością rysunku. Jeśli drukarka ma 1200 DPI nie oznacza to wcale, że nasza grafika ma być wskanowana w takiej rozdzielczości, co byłoby zresztą szaleństwem. W tym tutorialu zajmiemy się skanowaniem i kolorowaniem rysunku, narysowanego wcześniej na białej kartce papieru. 1. Skanujemy nasz rysunek. Ja skanowałem go w rozdzielczości 150 DPI (bo i tak po obróbce zamierzam go zmniejszyć, skanujemy w trybie Grayscale (odcienie szarości). Po wskanowaniu nie otrzymamy idealnie białego tła: 2. Żebyśmy mogli kolorować rysunek, należy najpierw wstępnie go obrobić. Usuniemy to szare tło zamieniając je na białe. Można zrobić to na kilka sposobów. Ja zastosowałem komendę Brightness-Contrast (jasność-kontrast) z menu Image/Color/Brightmess-Contrast. Nie ruszamy suwaka jasnosci (Brightness), używamy tylko kontrastu (Contrast). Ja użyłem akurat trzy razy pod rząd tej komendy z następującymi parametrami kontrastu: 50, 30 i na koniec jeszcze raz 30 (oczywiście w waszym przypadku mogą to być inne wartości). Pozostałe śmieci (niepotrzebne piksele) usuwamy gumką Gdy już jesteśmy zadowoleni z efektu zamieniamy obrazek z Grayscale na RGB (menu obrazka Image/Mode/RGB lub ALT+R): Obrazek należy zapisać w formacie GIMPa czyli nazwa.xcf, dzięki czemu nie zgubimy warstw. 3. Następnie powielamy warstwę Background na której jest nasz rysunek
4. Przechodzimy na warstwę z obrazkiem i za pomocą czarodziejskiej różdżki
5. Gdy już mamy przygotowany rysunek i pokasowaliśmy na nim niechciane
piksele, robimy kopię warstwy
6. Warstwie najwyższej (w moim przypadku Background copy#2), nadajemy tryb krycia Multiply (Burn) - mnożenie, spowoduje to, że białe piksele staną się przezroczyste a czarne pozostaną widoczne (pośrednie piksele będą półprzezroczyste). Za chwilę wyjaśnię dlaczego tak robimy: 7. Warstwie obrazka leżącej bezpośrednio nad tłem nadajemy właściwość ochrony obszaru przezroczystego (Keep Transparency), ponieważ tę warstwę będziemy kolorować i nie chcemy przypadkowo zalać bądź maznąć kolorem przezroczystych obszarów: 8. Teraz kolorujemy pierwszą warstwę z rysunkiem (tę nad pustym tłem)
dowolnymi narzędziami - kubełkiem
9. Pokolorowaliśmy już warstwę do tego przeznaczoną: 10. Moglibyśmy na tym skończyć nasz tutorial, ale żeby nadać trochę plastyczności rysunkowi domalujemy trochę cieni postaciom. W tym celu utworzymy nową warstwę o nazwie Cień pomiędzy warstwą kolorową rysunku i tą z trybem Multiply, od razu nadajmy jej przezroczystość na poziomie 12 (jeśli chcemy mocniejszy cień to możemy dać wyższą wartość): 11. Cały czas będąc na warstwie Cień używamy różdżki 12. I mamy gotowy rysunek. Zapiszmy go tak jak jest z tyloma warstwami a następnie zapiszmy pod nową nazwą do dalszej obróbki (dzięki czemu zawsze możemy powrócić do oryginału i coś pozmieniać). Teraz bedę chciał umieścić ten kolorowy rysunek w innym obrazku. Najpierw
muszę złączyć ze sobą kolorową warstwę, cień i warstwę najwyższą rysunku
tę "multiplayową". Zróbmy to w dwóch krokach, najpierw zaznaczamy
warstwę z cieniem i robimy "merge down" czyli naciskamy SHIFT+CTRL+M
(lub używamy menu warstw i wybieramy tę komedę), połączyliśmy warstwę
kolorową z warstwą cienia, teraz to samo robimy z najwyższą warstwą, zaznaczamy
ją i wciskamy SHIFT+CTRL+M. 13. Mój rysunek ma około 1000 pikseli szerokości, to jest zdecydowanie
za dużo, więc go przeskaluję do 300 pikseli na szerokość. Używam komendy
Image/Scale Image (obrazek/skaluj obrazek). 14. Naszemu kosmicie trochę się nudzi, więc przeniesiemy go do innej bajki, metodą kopiuj i wklej (nie masz zielonego pojęcia o kopiowaniu i wklejaniu, to kliknij tu by się dowiedzieć więcej). No proszę, wkleiłem naszego kosmitę na plażę i mały skurczybyk już podrywa jakąś laskę :-) : Wszystkie rysunki do strony o GIMPie powstały właśnie w ten sposób, także wszystkie ilustracje jakie znajdziecie na mojej kociej stronie są robione tą metodą.
|
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |