Strona o GIMPie nie jest poradnikiem HTMLa, ale jednak GIMP jako narzędzie
do grafiki jest wykorzystywany przez wielu grafików i webmasterów na potrzeby
sieciowe. Zresztą nadaje się do tego wyśmienicie.
Jednymi z najistotniejszych elementów każdej strony są hiperłącza do
innych stron czy też serwisów. W tym tutorialu interesuje nas jak stworzyć
mapę odnośników na pojedynczej grafice.
Są dwa sposoby:
- użyć html'owego taga MAP i określić współrzędne naszych linków na grafice,
a następnie przypisać im adres www,
- pokroić taką grafikę na kawałki i dopiero do nich przypisać łącza.
Najpierw zajmiemy się metodą nieingerującą w nasz obrazek.
1a. Otwieramy GIMPa i ładujemy do niego grafikę (już zoptymalizowaną
i umieszczoną w naszym serwisie www), która ma być zmapowana. Na potrzeby
tego tutoriala przygotowałem gimpowe menu:

2a. Z menu obrazka (przypominam, że dostęp do tego menu mamy klikając
prawym klawiszem myszki na obrazku) wybieramy Filters/Web/Image
Map..., powinien otworzyć się edytor ImageMap
(nie będę wyjasniał wszystkich opcji, bo nie jest to potrzebne, także
domyślne preferencje są tak dobrane, że nie trzeba ich zmieniać):

3a. Używając narzędzi po lewej stronie okienka edytora rysujemy obszary,
które mają być aktywne:

Gdy chcemy zakończyć rysowanie danego obszaru, klikamy dwukrotnie myszką,
wtedy wyskoczy okienko dialogowe, w którym możemy wpisać adres strony,
do której ma prowadzić łącze, komentarz do łącza. W zakładce Rectangle
możemy poprawić numerycznie wymiary aktywnego obszaru, a w zakładce JavaScript
wpisać kod JavaScriptu:

Obszar aktywny może być prostokątem, elipsą a także mieć nieregularne
kształty. W każdej chwili możemy przenieść i przeskalować dany obszar
wybierając narzędzie strzałki:


4a. Wszystkie adresy i inne dane przypisane do aktywnego obszaru są widoczne
po prawej stronie okienka edycyjnego (sekcja Selection). W każdej chwili
możemy kliknąć dwukrotnie taki wpis i dokonać poprawek:

5a. Na koniec, przed zamknięciem edytora ImageMap, zapisujemy naszą mapę
odnośników do pliku tekstowego, dzięki temu możemy później otworzyć obrazek,
wczytać z pliku mapę odnośników i dokonać ewentualnych poprawek czy zmian.
Poniżej pokazałem jak wygląda taki plik:

6a. Otwieramy edytor HTML'a i kopiujemy odpowiednie fragmenty kodu z
wygenerowanego pliku. Poniżej efekt tego działania:

Drugą metodą tworzenia odnośników na naszym obrazku, jest pocięcie go
na fragmenty i poskładanie ich na stronie w tabelce a następnie przypisaniu
im odpowiednich URLi. Cięcia obrazków możemy użyć także np. do utrudnienia
kopiowania naszych obrazków ze stron www.
1b. Otwieramy nasz obrazek i za pomocą prowadnic ustalamy linie cięcia
obrazka (prowadnice otrzymujemy poprzez "wyciąganie" linijki,
po prostu klikamy na linijce i naciskamy lewy przycisk myszki a następnie
przeciągamy kursor w pożądane miejsce).
W naszym przypadku najpierw pokroję obrazek w poziomie, mając już ustawione
prowadnice wybieram z menu obrazka opcję Image/Transforms/Guillotine
(obrazek/transformacja/gilotyna):

Otrzymam w efekcie tego działania cztery nowe obrazki:




2b. Obrazek górny, który ma mieć dwa odnośniki dzielę w ten sam sposób
co poprzedni, tylko teraz używam pionowej prowadnicy:

3b. W edytorze HTML'a tworzę tabelkę o szerokości pierwotnego obrazka
(ważne żeby następujące parametry tabeli miały wartość "0":
BORDER, CELLSPACING, CELLPADDING):
Niektórzy twierdzą, że cięcie obrazka przyspiesza załadowanie go na komputer
oglądającego, ale ja nie zauważyłem jakiejś znaczącej różnicy w czasach
ściągania obu rodzajów obrazków.
Wybór, której metody użyć pozostawiam Wam.
|