Formaty plików - krótko o tym jak
zapisywać grafikę
|
||||||||||||||
Dla początkujących różnorodność formatów zapisu grafiki może być dezorientująca. Choć jest ich sporo, tak naprawdę wystarczy zapoznać się z najczęściej używanymi. Postanowiłem pokrótce przedstawić najpopularniejsze formaty graficzne i wskazać najbardziej odpowiedni obszar zastosowania dla każdego z nich. Nie będę się zagłębiał w zagadnienia budowy i specyfikacje każdego z wymienionych formatów, ponieważ ma to większe znaczenie dla programistów a nie dla zwykłego zjadacza chleba.
Format gimpowy
|
Plik JPG (13,99 KB) Jakość i wielkość JPG-a jest zadowalająca, nawet nie widać zakłóceń spowodowanych kompresją. |
Plik PNG 24 bitowy (91,23 KB) Najwyższa jakość lecz niestety stosunkowo duża wielkość pliku. |
Plik PNG 256 kolorów (34 KB) Choć plik jest mniejszy od 24 bitowego PNGa, to jednak nadal jest większy od JPG-a i nie oddaje wiernie wszystkich przejść tonalnych. |
Nigdy nie zapisujcie w JPG-a grafik o dużej ilości obszarów o jednolitym wypełnieniu, posiadających drobne napisy, czy rysunków czarno-białych lub obrazków o charakterze komiksowym, chyba, że zależy Wam bardziej na małej objętości pliku.
Poniżej przykład tego jak kompresja JPG-a tworzy zakłócenia na krawędziach
obiektów o jednolitym wypełnieniu:
Grafika zapisana w formacie JPG (2,69
KB). Można zauważyć zakłócenia na krawędziach liter. W efekcie napis jest mało czytelny. |
Grafika zapisana w formacie PNG (1,5 KB), w tym wypadku paleta kolorów została zredukowana do 10 kolorów, dzięki temu mamy plik o małej objętości (mniejszej niż plik jpg) i wyraźnych szczegółach. |
Stosowanie zerowej kompresji nie ma żadnego sensu w przypadku JPGów i w takim wypadku polecam użycie formatu PNG.
Format PNG jest bardzo uniwersalny, używa kompresji bezstratnej, tak jak GIF, ale jest ona bardziej wydajna niż ta zastosowana w GIF-ach i nie posiada żadnych ograniczeń licencyjnych i patentowych.
W plikach o palecie 256 kolorów, lub mniejszej, można nim zastąpić z powodzeniem format GIF. Pliki takie zajmują znacznie mniej miejsca niż GIF-y i też można uczynić jeden kolor przezroczystym.
PNG nie może, niestety, zawierać w sobie animacji tak jak GIF.
Pliki w formacie PNG można też zapisać z pełną 24 bitową paletą kolorów, a także można uzyskać przezroczystość o 256 stopniach "prześwitywania" za pomocą kanału alfa. Taka przezroczystość pozwala na bardzo ładne wtapianie grafiki na stronie internetowej, lecz na razie jest ona wspierana tylko w Mozilli, Netscape 6 i Operze 6. Na stronie http://www.w3.org/Graphics/PNG/inline-alpha-table można sprawdzić jak nasza przeglądarka interpretuje kanał alfa w plikach PNG.
PNG o palecie 256 kolorów lub mniejszej stosuje się tak samo jak GIF-y.
PNG z 24 bitową paletą kolorów (True Color) stosuje się do zapisu zdjęć lub grafik z przejściami tonalnymi, a z 32 bitową do zapisu "prawdziwej przezroczystości".
Jeśli chodzi o zdjęcia na strony WWW, to należy używać raczej formatu z kompresją stratną czyli JPG (poświęcając trochę jakości, można zaoszczędzić na objętości pliku).
Jest to format Adobe Photoshopa, który może zawierać w sobie warstwy, maski, ścieżki, warstwy korekcyjne i inne bajery. GIMP (przynajmniej wersja dla Windows) umie zapisywać pliki PSD i także umie odczytywać obrazek w tym formacie z zachowaniem warstw (niestety nie może zapisywać ani odczytywać masek, ścieżek i innych informacji zapisanych w pliku PSD).
Gimpowicze pliki PSD mogą wykorzystać do przenoszenia grafik, z zachowaniem podziału na warstwy, pomiędzy różnymi programami akceptującymi ten format.
Popularny format do zapisu grafiki. W GIMP-ie można zapisywać TIF-y lecz bez kompresji (TIF-y mogą być zapisywane z kompresją LZW ale tylko w programach, których twórcy zapłacili za licencję na tę kompresję).
Format ten jest głównie wykorzystywany w DTP, ponieważ może zapisywać kolor 48 bitowo w CMYKu. W GIMP-ie nie można zapisać grafiki w 48 bitach, tylko 1 bitowo (grafika czarno-biała), 8 bitowo (grafika w odcieniach szarości) lub 24 bitowo (tzw. True Color - 16 mln kolorów).
Jeśli chcemy zapisać za pomocą GIMP-a nasze zdjęcia w formie spłaszczonej (bez warstw) i bezstratną kompresją, to lepiej nada się do tego celu format PNG.
O tych formatach można powiedzieć tylko tyle, że są takie i zapomnieć
o nich.
BMP wykorzystuje się do zapisu np. tapet na pulpit.
Błędem jest używanie plików BMP na stronach www, co
niektórzy czynią namiętnie.
Podstawy GIMPowania | Index pojęć
Copyright © 2001 by Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Portal signs.pl Zasady korzystania Ochrona prywatności Reklama Pomoc Zarejestruj się! |
Ważna informacja od redakcji signs.pl: |